Het enige waarvan ik zeker wist dat ik wilde doen in Colombia was de 4-daagse hike naar Ciudad Perdida. De verborgen stad. En wat was het gaaf! Ik zal jullie hieronder proberen mee te nemen de jungle in.

Spannend vond ik het zeker ook. Heet, zweten, back to basic, afzien, zou mijn lichaam het trekken? Op dag 1 was het verzamelen bij het bureau van Expo Tours (die ik koos vanwege de Engelstalige gids) en hierna in jeeps 2-uur rijden naar het startpunt. Onderweg kletsen we gelijk volop. Een Nederlands stel, twee Nederlandse vrienden, een Canadees, een Duitse man en ik. Dit (met later ook een man uit Mozambique) wordt het groepje wat veel samen optrekt. In totaal bestaat onze groep uit 15 personen, Nuris en Juan Diego onze gidsen en een kok. Die steeds voor de groep uitloopt om te zorgen voor het eten. Na een goede lunch gingen we rond 13.00 uur echt op pad. Het was gelijk een behoorlijk lange en pittige klim.

Tussendoor werden we beloond met prachtige uitzichten.

Na een uur of vier lopen kwamen we aan bij kamp 1. Hier konden we zwemmen in de rivier en douchen. Het is gewoon een minidorpje met wc’s, douches, stapelbedden met muskietennetten en lange tafels en banken. Hier hebben we na het avondeten gezellig zitten kletsen. En op tijd naar bed omdat je iedere dag om 05.00 uur op staat, 05.30 uur ontbijt en om 06.00 uur vertrekt.

Dag 2 lopen we door de modder, door rivieren en door het regenwoud.  Dit is voor velen de zwaarste dag omdat je minimaal 6 uur loopt en het veel stijgen is.

We lunchen onderweg en hier kun je ook nog even zwemmen in de rivier als je wilt. Ook krijgen we onderweg stukken watermeloen, sinaasappel of ananas. Om een uur of 14.00 uur komt de regen met bakken uit de lucht. Het maakt me niks uit. Ik loop gemakkelijk en geniet van de verschillende paden, stenen, zand, modder, rood, wit, door gras, keien, bruggetjes en jawel ook door de rivier. Schoenen uit en tot je middel door het water.

We hadden met ons groepje er blijkbaar flink de pas in want als we aankomen in het kamp is er nog niemand. Yes! Met kleren aan de rivier in en onder de douche. Het moment dat je hierna je droge kleren aantrekt is iedere keer weer een mini-feestje. Als hierna een enorme teil popcorn verschijnt is het helemaal feest. We kaarten wat en kletsen.

Dag 3 vertrekken we naar de Ciudad Perdida. De verborgen stad. We steken eerst nog een rivier over. De stroming is sterk door de vele regen en ik ben blij dat de gidsen ons af en toe een handje toesteken.

Hierna de klim van 1200 treden naar de verborgen stad. De gids vertelt veel over deze plek, waar positieve kracht centraal staat. Het volk wat hier gewoond heeft is zeer veel bezig met astrologie en heeft bijzondere rituelen, ik vind het interessant.

We lopen rond en het is een prachtige plek, midden in de natuur.

Na een paar uur gaan we dezelfde weg terug. We stoppen uiteindelijk bij de plek waar we op dag 2 hebben geluncht. Wederom het laatste stuk door de regen. Mijn lichaam gaat nog steeds als een trein. De trap was mijn minst favoriete stuk en mijn knieën lieten dit ook duidelijk merken. Maar verder voel ik me nog steeds goed en heb ik genoeg energie. Het is echt een kamp gevoel. Die avond is het natuurlijk bonte avond 😉 we hebben enorm veel lol, zingen wat en proosten.

Dag 4 is een pittige dag. Je loopt het hele stuk terug en het dalen vinden veel mensen niet prettig. Daarnaast is het ook nog flink klimmen tussendoor. Het is prachtig weer en de eerste zonnestralen zorgen voor prachtige beelden.

We stoppen weinig onderweg en ik moet zeggen dat het me tot mijn eigen verbazing nog steeds vrij gemakkelijk af gaat. Afgezien van de paar momenten waarop mijn buik protesteert. Dit gaat gelukkig weer weg. Om 12.15 uur komen wij aan bij het beginpunt. YES!!! We did it!

Accept the challenges so that you can feel the exhilaration of victory.

Omdat onze lunchplek de eerste is gaan we met ons groepje op een rijtje zitten en zodra andere lopers langs komen zingen we en klappen we. Op zijn Nederlands, net als in Thialf 😉 De sfeer zit er goed in! En wat zijn we trots en blij!! Uiteindelijk komen ook de anderen van onze groep binnen en zitten we om 14.00 uur aan de lunch. Ik heb nog nooit zoveel kip gegeten in vier dagen, maar het smaakte iedere keer weer. Vervolgens nog 2 uur in de jeep terug naar Santa Marta.

En dan stap ik niet veel later in mijn privé kamer met privé badkamer in Masaya Hostel. Het cadeautje aan mezelf! Heerlijk!! We gaan met ons groepje ’s avonds pizza eten en gaan hierna nog op stap. Een fantastische afsluiting van een bijzondere ervaring.

Wat heb ik genoten!! Van de natuur, van het terug gaan naar de basis, van het overgeven aan dat wat er wel is, van de gezelligheid, van de verbazing van de kracht en conditie in mijn lichaam, van de uitzichten, van de rivieren, van de inheemse volkeren die je onderweg ziet, van het ‘Mula’ geroep als er een muilezel aankwam, van cola, van het zingen, van het kampgevoel, van het samen-gevoel, van de blijdschap en het geluk, van de zon tot de stromende regen, van het gesop in de modder en vooral van de toffe mensen die ik heb leren kennen!! Bedankt allen, zonder jullie was het niet wat het nu was!

Hilarische-ai-momentjes in de jungle:

-Wanneer je in de rivier zwemt met je kleren aan omdat ze door de regen al zeiknat zijn.

-Wanneer je vervolgens de ochtend daarna dezelfde natte kleren weer aantreft en aantrekt. Brrrr… koud!

-Wanneer je de fout maakt muggenspul op je gezicht te smeren, waardoor het door het zweten je ogen inloopt.

-Wanneer je schoenen niet strak genoeg zitten en je ze bijna verliest in de modder.

-Wanneer je de laatste dag 3x achter elkaar denkt dat je de laatste helling op loopt. Niet dus..

Mijn tips om aan te doen:
-Waterdichte halfhoge wandelschoenen
-Goede wandelsokken
-Korte sneldrogende broek (of afritsbroek)
-T-shirtje of hemdje van sneldrogende stof zoals een sportshirt
-Als het zonnig is een pet (eet. zonnebril)
-Een bandana of doek om je pols (om het zweet van je gezicht te kunnen vegen)

Mijn tips om mee te nemen:
-Dagrugzak van 20 of 30 liter
-3 paar droge wandelsokken
-3 paar schoon ondergoed
-Lange sportbroek of legging (voor de avonden en hier slaap je ook in)
-Shirt of trui/vest met lange mouwen (voor de avonden en hier slaap je ook in)
-Babydoekjes (voor de wc’s en in plaats van toiletpapier)
-Geld (minimaal 100.000 voor het kopen van water en bijv een cola of biertje)
-Toiletspullen (het minimale)
-Nopikex (lokale doet, te koop bij de drogist en werkt veel beter dan de deet die wij kennen).
-Zonnebrand
-Bikini/zwembroek
-Handdoek
-Klein handdoekje (voor je voeten na iedere oversteek bij de rivier)
-Waterschoenen/sandalen
-Slippers voor savonds (ik had mijn schoenen gewoon aan omdat deze van binnen droog zijn gebleven)
-Regenjas is optioneel (ik had m bij me maar in de stromende regen niet gebruikt, was toch al nat van het zweet)
-Je kunt iedere dag een schoon setje kleren aandoen, maar na een uur lopen ben je weer doorweekt. Ik heb alle dagen ’s ochtends even met een zucht weer mijn natte spul aangedaan en alleen de laatste dag schone kleren aangedaan. Je kunt ook zorgen dat je nog iets droogs en schoons hebt voor als je aankomt op de 4e dag. Cadeautje voor na de finish. Qua gewicht dus echt even zelf kiezen. De natte kleren gaan alleen wel doorwegen.
-Binnenslaapzak met insectenetende stof.
-Deo
-Vuilniszakken en plastic zakken (alles wat nat wordt droogt niet of nauwelijks meer)
-Fototoestel
-Telefoon in waterdicht zakje.
-Hoofdzaklamp
-2 liter water
-Regenhoes voor over je tas
-Norrit
-ORS

Escape the ordinary.

Bij twijfel en een normale conditie zeg ik DOEN!!

6 comments

1. Duidelijk een magnifieke ervaring! Overduidelijk onvergetelijk! Pet af voor het aandurven én aangaan van de uitdaging. Op de camping in Grijpskerke (zullen velen in Colombia nog nooit van gehoord hebben!) genoten van je mooi geschreven verhalen, dank daarvoor!! Een goede voortzetting toegewenst.