Hieronder mijn route die ik in Laos en Cambodja heb afgelegd met een korte omschrijving. Bangkok – Pakse – 4000 eilandjes (Si Phan Don) – Phnom Penh – Otres Beach – Siem Riep.

Bangkok (2 nachten – 1 dag).

Ik heb ervoor gekozen om op Bangkok te vliegen, vanwege de goedkope vliegtickets. Na 24 uur in Bangkok te zijn geweest (tips over hostel en uiteenlopende activiteiten vind je hier), reis ik door.

Op de Chao Phraya River in Bangkok.

Bangkok -> Pakse.

Ik vlieg ’s ochtends vroeg met een binnenlandse vlucht van een uur naar Ubon Ratchathani in Thailand. Mijn backpack is de derde die binnen komt (gewoon door een paar slierten vanaf buiten) en ik kan zo doorlopen. Ideaal! Want zo kom ik met de taxi op tijd op het busstation aan om mijn bus naar Pakse van 09.30 uur te halen. Wat een meevaller! Ik had me er van tevoren eigenlijk al op ingesteld dat ik de bus pas van 14.30 uur zou kunnen nemen.

Thailand vanuit het vliegtuig.

En wat een geluk! Het is een luxe bus die niet vol zit. Zo zit ik vooraan, alleen en met behoorlijk wat beenruimte. Na 2 uur genieten van het landschap, kletsen met andere reizigers en slapen komen we aan bij de grens. Tussendoor nog op paspoorten gecontroleerd door de politie. We stappen allemaal uit en hebben 15 min om onze visa’s te regelen. Eerst paspoortcontrole, dan door een voetgangerstunnel lopen we Laos binnen. Hierna gelijk geld gepint bij de eerste bank die we tegenkomen en na zo’n 100 m onze ingevulde visa papieren inleveren. Na wat extra dollars en baths krijg ik mijn paspoort via een ander loket weer terug met de juiste stempels en de departure card van het visum. Ook hier moest natuurlijk weer wat voor betaald worden… Hierna weer de bus in en om 12.30 uur komen we aan in Pakse.

Pakse (3 nachten – 2,5 dag).

Een rustige stadje, waar je vandaan op een geschakelde motorbike de omgeving kunt verkennen. Je kunt naar de grote gouden Boeddha, het Bolavenplateau (1000 m. hoogte) met dorpjes en prachtige watervallen, de Wat Pu tempel (Unesco) in Champassak, de floating restaurants op de Mekong en de plaatselijke markt. In dit blog lees je hier meer over.

Op de markt van Pakse.

Pakse -> 4000-eilandjes / Si Phan Don.

Na het ontbijt om 8 uur vertrokken met de minivan. We? Ja de Nederlandse student had hetzelfde plan en dus reisden we een stukje samen verder. Een prima reis, met een korte tussenstop. Bij Nasanang in een bootje gestapt en in de stromende regen gevaren naar Don Det, het toeristische eiland en hier stapte dan ook bijna iedereen uit. Daarna door naar Don Khong. Hier stapte ik uit.

Onderweg naar Don Det.

4000 eilandjes / Si Phan Don (4 nachten – 3,5 dag)

De kilometers brede delta van de Mekong: het gebied van Si Phan Don, beter bekend als de 4000-eilandjes. Een prachtige plek in het zuiden van Laos, die zeker het bezoeken waard is. Ik sliep op het rustige eiland Don Khong en heb genoten van relaxen in mijn eigen hangmat boven de Mekong, het eiland verkennen op de fiets, het bezoeken van de watervallen en het spotten van de zeldzame Irrawaddy dolfijnen. In dit blog lees je hier meer over.

Uitzocht vanuit mijn hangmat voor mijn slaapkamer boven de Mekong.

4000 eilandjes -> Phnom Penh.

In de ochtend nog genoten van de prachtige bootreis van een halfuur door de 4000 eilandjes. Wat een rust! Hierna lopend naar het busstation, waar een minivan me naar de grens bracht. Bij de grens was het erg rustig, daar liep ik dan met m’n backpack alleen in de middle of nowhere de grens van Laos naar Cambodja over! De mensen waren erg behulpzaam! Zelfs mijn temperatuur werd gemeten (nek) en zo werd ik gezond verklaard :-). Aan de andere kant stond de grote bus klaar.. Een heerlijk luxe bus met 2 stoelen voor mezelf, hier en daar wat hobbels en bobbels maar uiteindelijk om 21.00 uur in Phnom Penh. Hier heb ik een tuktuk gedeeld met een Nederlands stel en werd ik afgezet bij 88backpackers. De chaos van de stad viel gelijk op. Wat een verschil en contrast met de rust van Laos.

Het verkeer in Phnom Penh.

Phnom Penh (2 nachten – 1 dag).

Je realiseert je na het bezoek aan het Tuol Sleng Museum en de Killing Fields van Choeung Ek, wat er zich moet hebben afgespeeld in de tijd van Pol Pot. Bizar blijft, dat dit nog niet zo lang geleden zich allemaal heeft plaatsgevonden. Zeer indrukwekkend!! ’s Middags heb ik een soort goede-doelen-tour gehouden en ben nog even naar Central Market geweest. In dit blog lees je meer over 24 uur in Phnom Penh.

Tool Slengh Museum.

Phnom Penh -> Otres Beach.

Om 08.15 uur in de bus op weg naar Sihanoukville (aan de kust). Hier kwam ik al om 12.15 uur aan en met de tuktuk verder naar Mushroom Point in Otres Beach. Het rustigste strand, waar een heerlijke laid back sfeer hangt.

Otres Beach (4 nachten – 4,5 dag).
Mushroom Point voldeed helemaal aan mijn verwachtingen! Alles is hier rond! Ze doen hun naam eer aan 🙂 Aardig personeel, schattige ronde paddestoelen hutjes. En een prachtige ronde dorm met ronde bedden.  Dit is echt een plek waar je alleen maar op het gemakje doet en je werkelijk geen seconde ergens druk over maakt. Lees hier meer.

Het rustige Otres Beach.

Otres Beach -> Siem Reap.

Om 7.00 uur in de tuktuk naar het busstation. Op naar Siem Reap. Na 5 uur kom ik aan in Phnom Penh en stap ik uit op het busstation. Na 45 min. reis ik verder in de bus naar Siem Reap. Na 1,5 uur door Phnom Penh rijden en overal mensen te hebben opgepikt konden we dan eindelijk door naar Siem Reap. Voor het eerst een oude, gare bus met voornamelijk locals. Concreet: meer mensen dan stoelen.. Een behoorlijk hobbelende weg waarna ik uiteindelijk om 21.30 uur in Siem Reap aankwam. Om 22.00 uur stap ik binnen in mijn dorm in Siem Reap Hostel.

Siem Reap (4 nachten – 3 dagen)
Natuurlijk bezocht ik Angkor Wat. Wat een indrukwekkend complex!! Ik kreeg er gewoon kippenvel van, een reactie die ik zeker niet verwacht had. Het complex is zo groot dat je hier dagen kunt doorbrengen, maar ik heb bewust gekozen voor een dagkaart en ben tevreden met het resultaat. Wat een prachtig stukje geschiedenis! De tempels, de eindeloze reliefs, de beelden, de hoogtes, de betekenissen.. Verwonderd maar vooral bewonderd! Daarnaast bezocht ik een kleuterschool en volgde ik een kookles. Meer over mijn ervaringen in Siem Reap lees je hier en Angkor Wat van een andere kant belicht zie je hier.

Siem Reap.

Siem Reap -> Bangkok.

Om 8.00 uur vertrokken met de bus uit Siem Reap, op weg naar Bangkok, de laatste stop voor vertrek. Bij de grens was het druk en zo’n 2 uur later na rijen en wachten en verplaatsen en wachten zat ik weer in een minivan op weg naar Bangkok. Om 17.30 uur kwamen we aan in de backpackers wijk.

Hoe ik terugkijk op mijn eerste backpackreis lees je hier (scroll helemaal door naar beneden).