De kilometers brede delta van de Mekong: het gebied van Si Phan Don, beter bekend als de 4000-eilandjes. Een prachtige plek in het zuiden van Laos, die zeker het bezoeken waard is.

Vanuit Pakse naar Si Phan Don. Vanuit Pakse met de bus en bij Nasanang zijn we in een bootje gestapt en in de stromende regen gevaren naar Don Det, het toeristische eiland en hier stapte dan ook bijna iedereen uit. Daarna door naar Don Khong. We keken bij 2 guesthouses op Don Khong en besloten voor de Pakha Guesthouse te gaan. Een eigen kamer en badkamer voor destijds 4,- Boven de Mekong met een eigen hangmat en zitje. Wauw! De Nederlandse student koos voor de kamer naast me en dus ook beiden een eigen hangmat :-). De rest van de middag in de hangmat gelezen en genoten van het uitzicht. Af en toe een flinke bui! Aan het eind van de middag een stukje gaan lopen met het fototoestel en zo zagen we dat het een prachtig eiland is.

Op geen van de eilanden zijn pinautomaten aanwezig. Je moet dus op voorhand voldoende contant geld meenemen. Wel kun je bij een aantal barretjes en hostels geld afhalen met je creditcard, al is dit wel tegen een vrij hoge commissie van zes procent.

De volgende dag is er een stralend blauwe lucht! Wat mooi!! We hebben fietsen gehuurd (1,-) en naar de Liphi waterfalls gefietst. Helaas moet je hier wel iets voor betalen, maar ze waren schitterend. Wat een geweld!

Een stukje verder was een klein strandje waar je goed kon zwemmen dus hier een paar uur in het water gelegen en ondertussen gezellig gekletst met andere reizigers en hierna op de fiets naar het dolphin point. Genoten van het uitzicht en weer terug gefietst. Zo groen en zo mooi om hier te kunnen fietsen. Al is het soms wel wat hobbelig. En volgende keer even mijn remmen controleren, deze deden het duidelijk niet..

De volgende dag besloot ik na het ontbijt om alleen op pad te gaan. Het is best leuk om soms een paar dagen samen met andere reizigers op te trekken. Maar ik vind het vooral belangrijk om te doen wat op dat moment goed voelt. En vandaag is dat alleen op pad gaan. Gewoon even behoefte aan tijd voor mezelf. Heerlijk! Ik heb een fiets gehuurd en na wat informatie de andere kant van het eiland afgefietst. Hier fietsen duidelijk niet zo veel mensen. Ik heb een smal kronkelend pad langs de Mekong gevolgd en kwam zo langs enkele hutjes en huizen.

Over een brug die erg vervallen leek, maar toch de gok maar gewaagd. Terwijl ik met de fiets aan mijn hand voetje voor voetje, met een verhoogde hartslag, de brug overging, dacht ik nog: ‘Anderen verklaren me voor gek als ze dit zien!’ Hierna nog onder een gevallen boom door en uiteindelijk met heel wat schrammen kwam ik bij het pad uit en kwam ik aan bij het dolphin point. En ondertussen komen de mooiste plaatjes aan me voorbij.

Na een tijdje gelezen te hebben besloot ik het bootje te nemen naar het eiland aan de overkant (Cambodja) vanuit daar zou je de dolfijnen kunnen zien. Ik had een deal gemaakt dat wanneer ik niks zou zien, ik mijn geld terug zou krijgen. Vanaf de kant schalde er muziek en zag ik niet zo veel (af een toe een glimpje vin). Na een tijdje gingen we terug in de boot en in het midden ging de moter uit. De muziek was inmiddels ook uit en dus overheerste er een rust, prachtig! En ja hoor, daar was het geluid van een ademhalende dolfijn (een zwaar pffff, vergelijkbaar met een walvis) en je zag een stuk rug en vin. Ik heb er verschillende gezien en sommigen ook met kop. Zo bijzonder en vooral een indrukwekkend geluid. Deze speciale soort, de Irrawaddy dolfijnen zijn erg zeldzaam dus ik ben blij dat ik ze heb mogen zien. Stralend van oor tot oor fietste ik terug naar mijn hostel.

Afgesloten in Laos met een dagje rust. De Nederlandse student vertrok terug naar Thailand en ik genoot nog een laatste dag van het prachtige Laos. Lezen, luieren en genieten vanuit mijn hangmat boven de Mekong.

De eerste vier dagen waren idd zoals ik al dacht: reizen en wennen aan het alleen reizen, sindsdien heb ik een heerlijke rust en gevoel van geluk over me! Voelt zo goed! Het is best gek om met niemand rekening te hoeven houden en om gewoon te kunnen doen voor ikzelf zin in heb! Maar het voelt zo goed. Ik ben echt mijn eigen gevoel aan het volgen en mijn eigen keuzes aan het maken! Ik geniet van de kleine en de grote dingen en maak me niet druk! Echt go with the flow! 🙂 Ik ben best een beetje trots op mezelf! Ik hoop dat ik dit goede gevoel vast kan houden maar daar ben ik voor een groot gedeelte zelf bij dus daar heb ik wel vertrouwen in!

Laos, je was prachtig!

Op naar het volgende mooie land: Cambodja. Van Phnom Phem, naar het strand en in stijl afsluiten bij Ankor Wat. Je leest het in mijn volgende blogs.